تغذیه در کرونا ویژه کودکان زیر ۱۲ سال

تغذیه در کرونا ویژه کودکان زیر ۱۲ سال

برای یک رژیم غذایی سالم برای نوزادان و کودکان باید نکات زیر رعایت شود:

تغذیه مطلوب در دو سال نخست زندگی، رشد جسمی و تکامل شناختی کودک را بهبود می بخشد. به علاوه، تغذیه صحیح در این دوران، خطر اضافه وزن یا چاقی و ابتلا به بیماری های مزمن در دوره های بعدی زندگی را کاهش میدهد.

توصیه های رژیم غذایی سالم برای کودکان مانند بزرگسالان است اما رعایت نکات زیر نیز مهم است:

– نوزادان باید در ۶ ماه نخست زندگی تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته باشند. تغذیه انحصاری با شیر مادر به واسطه آنتی بادی های موجود در شیر مادر، علاوه بر سایر اثرات مثبت بر سلامت نوزاد، دستگاه ایمنی نوزاد را تقویت می کند.

– تغذیه نوزادان با شیر مادر تا ۲ سال ادامه داده شود.

– تغذیه تکمیلی کودک باید از ۶ ماهگی در کنار شیر مادر با استفاده از انواع غذاهای سالم و با محتوای بالای مواد مغذی و به اندازه کافی انجام شود. نمک و شکر نباید به غذاهای تکمیلی کودک اضافه شوند.

اصول تغذیه صحیح کودکان نیز مانند بزرگسالان است. هر فرد به انواع مواد مغذی شامل ویتامین ها، مواد معدنی،کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی نیاز دارد. اما کودکان در سنین مختلف به مقادیر متفاوتی از مواد مغذی نیاز دارند.

بهترین راهکار برای تامین نیاز رشد و تکامل کودکان و تقویت کارکرد ایمنی نوزادان چیست؟ نیاز کودکان به مواد مغذی با استفاده از غذاهای سرشار از مواد مغذی زیر تامین می شود و علاوه بر پیروی از یک برنامه غذایی سالم، کارکرد ایمنی کودکان نیز تقویت می شود:

پروتئین

پنیر، غذاهای دریایی، گوشت لخم مرغ و ماکیان، تخم مرغ، حبوبات، نخود و لوبیا، سویا، مغزها و دانه های بی نمک. از ماهی در برنامه هفتگی استفاده کنید. ماهی و غذاهای دریایی به دلیل داشتن امگا ۳ میتوانند به تقویت دستگاه ایمنی کمک کنند.

میوه ها

کودکان را به مصرف انواع میوه های تازه و تمیز شسته شده تشویق کنید و از مصرف آب میوه برحذر دارید. اگر کودک از آب میوه استفاده می کند، مطمئن شوید که آب میوه تازه است و به آن شکر اضافه نشده است. به خاطر داشته باشید که یک چهارم لیوان میوه خشک، معادل یک فنجان میوه تازه است. مصرف بیش از اندازه میوه خشک می تواند باعث دریافت زیادتر انرژی و احتمالا اضافه وزن شود.

سبزی ها

انواع سبزی های تازه را مصرف کنید. سبزی های برگ سبز، قرمز یا نارنجی، لوبیاها و نخود و نشاسته ای را | در برنامه غذایی هفتگی بگنجانید. در صورت مصرف سبزی های منجمد یا کنسروی، به میزان سدیم آن توجه کنید.

غلات

از منظر تغذیه، غلات کامل مانند نان گندم کامل و برنج قهوه ای بر غلات تصفیه شده و بدون سبوس مانند نان سفید، برنج سفید و پاستا ارجحیت دارند. با این حال در صورت مصرف غلات سبوس گرفته به هر دلیل از جمله احتمال آلودگی سبوس غلات به فلزات سنگین (مانند آرسنیک) و آفت کش ها، رعایت اعتدال در مصرف آنها ضرورت دارد.

لبنیات

کودکان را به خوردن یا نوشیدن لبنیات کم چرب و بدون چربی افزوده مانند شیر، ماست، پنیر یا نوشیدنی های سویای غنی شده تشویق کنید. این مواد، منابع مهم تامین پروتئین و کلسیم برای کودکان هستند. مند
مصرف روزانه یک تکه پنیر (به اندازه یک قوطی کبریت) در وعده صبحانه، یک لیوان شیر و یک کاسه متوسط ماست همراه ناهار و شام می تواند بخش اعظم کلسیم و قسمتی از پروتئین مورد نیاز کودک را تامین کند.

به منظور جلوگیری از دریافت انرژی اضافی در کودکان مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر را محدود کنید. توجه داشته باشید که قند موجود در میوه و شیر، افزوده نیست و طبیعی است.

مصرف چربی های اشباع را، که عمدتاً در منابع غذایی حیوانی مانند چربی گوشت قرمز و ماکیان و لبنیات پرچرب وجود دارند، محدود کنید. روغن های گیاهی و مغز دانهها را جایگزین چربیهای اشباع کنید که تامین کننده
اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E هستند و میتوانند به تقویت دستگاه ایمنی کمک کنند. چربی های سالمتر به طور طبیعی در زیتون، مغزها و آووکادو نیز وجود دارند. با عدم مصرف روغنهای نیمه جامد، مصرف چربی های ترانس را محدود کنید.

 

تغذیه در کرونا ویژه کودکان زیر ۱۲ سال

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش آنلاین غذای بیرون بر تهیه غذای شیرین پلو