اصول نگهداری برنج پخته شده در یخچال

بهتر است غذا در همان وعده‌ای که برای آن تهیه و پخته شده است مصرف شود، چراکه غذای مانده ارزش غذایی پایین‌تری نسبت به غذای تازه دارد و حتی در صورت عدم رعایت اصول نگهداری ممکن است باعث مشکلات بهداشتی و مسمومیت غذایی نیز بشود. اما با توجه به سختی تهیه غذا و مشغله‌های زیاد در زندگی امروز، برای خیلی از افراد مصرف غذای تازه در تمام وعده‌ها تقریباً غیرممکن است. از این رو، بهتر است با اصول نگهداری غذای مانده آشنا باشید تا سلامت خود را به خطر نیاندازید. با توجه به مصرف بالای برنج بین خانواده‌های ایرانی، لازم است با اصول نگهداری برنج پخته شده در یخچال آشنا شوید.

 

برنج پخته شده محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها

بازه دمایی ۴ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد بهترین دما برای رشد باکتری‌هاست. به همین دلیل غذا را نباید بیش‌تر از ۲ ساعت بیرون از یخچال نگه داشت. با توجه به اینکه برنج پخته شده رطوبت زیادی دارد، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها خواهد بود، پس باید بلافاصله پس از خنک شدن به یخچال منتقل شود. البته یخچال نیز باعث توقف رشد باکتری‌ها نمی‌شود و فقط سرعت رشد آن‌ها را کاهش می‌دهد.

– برنج پخته شده باید حدود یک تا نهایتاً دو ساعت بیرون یخچال بماند تا خوب خنک شود.

– برای نگهداری برنج پخته شده در یخچال از ظرفی استفاده کنید که هوا به‌راحتی داخل آن نفوذ نکند.

– ظرف برنج را در قسمت خنک‌تر یخچال و دمای کمتر از ۴ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

در دمای مناسب می‌توان برنج پخته شده را تا ۷۲ ساعت در یخچال نگهداری کرد، اما توصیه می‌شود بیش از ۲۴ ساعت آن را در یخچال نگهداری نکنید. البته در صورت فریز کردن مدت زمان نگهداری برنج پخته شده تا ۶ ماه نیز افزایش خواهد یافت. برای آشنایی با نحوه نگهداری برنج پخته در فریزر به مقاله “نگهداری برنج پخته شده در فریزر” مراجعه کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برنج پخته شده اگر همراه مواد غذایی دیگر باشد؛ مثلاً لوبیا پلو، مدتی که می‌توان آن را در یخچال نگه داشت کوتاه‌تر هم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش آنلاین غذای بیرون بر تهیه غذای شیرین پلو