بهداشت و ایمنی مواد غذایی در رستوران

بهداشت و ایمنی مواد غذایی در رستوران ها در دوران کرونا

 

بهداشت و ایمنی مواد غذایی در شرایط  حال حاضر و با همه گیری ویروس کرونا و به خصوص در رستوران ها از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا در این مطلب، ۹ نکته ای که مدیران رستوران ها و کارفرمایان غذای شرکتی جهت نظارت بر عملکرد پیمانکاران باید اطلاع داشته باشند، پیشنهاد می شود :

 

۱- از آنجایی که ویروس کرونا قابلیت زنده ماندن در دمای یخچال و فریزر را دارد. لذا لزوم شست و شوی و جداسازی مواد غذایی در یخچال و فریزر و در ظروف با بسته بندی بهداشتی کاملا بدیهی می باشد.

 

۲-  ویروس کرونا در دمای معمولی پخت (۷۰درجه سانتی گراد به مدت ۵ دقیقه) غیر فعال میشود. بنابراین به عنوان یک اصل کلی باید از مصرف مواد غذایی  (شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی ) خام و نیم پرهیز کرد. لذا در رستوران کلیه مواد غذایی آماده مصرف باید به خوبی پخته شده باشد.

 

۳- افرادی که با تهیه و آماده سازی غذا سروکار دارند برای جلوگیری از آلودگی ثانویه ضروری است پیش از تماس به غذای خام، پخته یا آماده مصرف، دست ها را به طور کامل و اصولی بشویند.

 

۴- قبل و بعد از آماده سازی مواد غذایی، سطوح، ابزار و وسایلی که در طول آماده سازی مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرند به خوبی شستشو و ضدعفونی شوند؛ به ویژه هنگام آماده سازی مواد غذایی مانند گوشت، مرغ و ماهی خام.

 

۵- از خرید مواد اولیه ای که استاندارد مشخصی ندارد (مانند سس های فله ای آماده) پرهیز شود.

 

۶- از خرید مواد اولیه با بسته بندی باز پرهیز شود. همچنین توجه گردد که امکان انتقال کرونا ویروس از طریق بسته های مواد غذایی به کارکنان وجود دارد. لذا توصیه می شود قبل از مصرف و انبار کردن، بسته ها شسته و ضد عفونی گردند.

 

۷- قبل از قرار دادن میوه ها و سبزی ها در یخچال باید آنها را ضدعفونی نمود.

 

۸- از سرو سالاد، غذاهای سرد و دسرها در این دوران جلوگیری شود و در صورت سرو سالاد از سالادهای بسته بندی دارای مجوز استفاده شود.

 

۹- نان به صورت بسته بندی در کیسه یا سلفون ارائه شود.

 

منبع : انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش آنلاین غذای بیرون بر تهیه غذای شیرین پلو