طرز نگهداری قارچ خام در فریزر

طرز نگهداری قارچ خام در فریزر

 

روش فریز کردن قارچ به شما این امکان را می دهد تا قارچ های خوراکی خودتان را برای مدت بیشتری نگهداری کنید و جلو فاسد شدن آنها را بگیرید.

قارچ ها جزء آن دسته از مواد غذایی هستند که نگهداری از آنها کار سختی است به طوری که اگر آنها را چند روز در یخچال نگهداری کنید یا به صورت خام فریز بشوند سیاه می شوند و کیفیت خودشان را از دست می دهند. مهمترین دلیل این مشکل آن است که قارچ خوراکی خیلی سریع رطوبت محیط را به خودش جذب می کند و همین امر سرعت فاسد شدنش را بالا می برد. به همین دلیل است که توصیه می کنند به هیچ وجه قارچ را داخل کیسه پلاستیکی در بسته قرار ندهید.

یکی از راه هایی که طول مدت زمان نگهداری قارچ را بالا می برد و کمک می کند که قارچ برای مدت بیشتری سفید بمانند استفاده از موادی مثل نمک و آبلیمو است؛ البته ناگفته نماند که در هر حال قارچ را بیشتر از تقریبا ۴۸ ساعت نمی توان در هوای آزاد نگهداری کرد.

برای این که بتوانید قارچ خوراکی را بیشتر از این مدت نگهداری کنید می توانید از روش فریز کردن قارچ استفاده کنید. ما در این مطلب سعی داریم آموزش فریز کردن قارچ را به شما ارائه بدهیم تا مقدار دور ریز آن کمتر شود و بتوانید این ماده مقوی را برای مدت بیشتری داشته باشید.

برای فریز کردن قارچ روش های مختلفی وجود دارد که چند روش شاخص آن را برای شما توضیح خواهیم داد اما قبل از فریز کردن قارچ باید برای حفظ بافت و طعم این مواد غذایی یک شناخت مختصر و کلی از انواع قارچ داشته باشیم.

بافت قارچ های خوراکی عمدتا از نوع نرم است و بهترین روش برای فریز کردن آنها بلانچ کردن یا جوشاندن و تفت دادن است. بعضی از قارچ های خوراکی هم هستند که بافت سفت تری نسبت به بقیه دارند که آنها را هم می توان به صورت بخارپز برای فریز کردن آماده کرد.

 

روش های فریز کردن قارچ خوراکی

یک نکته مهم درباره نگهداری قارچ خوراکی این است که قارچ ها را بعد از فریز کردن نهایتا تا ۴ ماه باید مصرف کنید.

برای فریز کردن قارچ روش های مختلفی هست که ما مهمترین و در دسترس ترین روش ها را به شما آموزش می دهیم:

 

۱فریز کردن قارچ به صورت معمولی

 

بعضی وقتها پیش می آید که شما قارچ زیادی دارید ولی وقت برای فریز کردن اصولی آنها ندارید. بنابراین می توانید آنها را به صورت معمولی فریز کنید؛

قارچ ها را خوب بشویید و سپس آنها را با دقت خشک کنید.

وقتی که از خشک شدن سطح آنها مطمئن شدید، آنها را در پاکت کاغذی ریخته و در فریزر قرار دهید.

موقع مصرف این نوع قارچ فریز شده باید ۱۵ دقیقه قبل از مصرف، آنها را از فریزر خارج کنید تا از حالت انجماد خارج شوند. سپس به اندازه دلخواه تان برش بزنید و استفاده کنید. البته اگر خیلی زودتر از زمان مصرف، قارچ ها را از فریزر خارج کنید سیاه شده و به صورت آبکی در خواهند آمد.

 

۲بلانچ کردن یا جوشاندن قارچ خوراکی

 

بعضی ها بر این باورند که آب پز کردن باعث از بین رفتن ویتامین های قارچ می شود ولی باید بگوییم که میزان آنتی اکسیدان قارچ آب پز شده نسبت به قارچ خام بیشتر است. به طور کلی قارچ خام دارای ویتامین های  A و C و رنگدانه کاروتن است که آب پز کردن فقط ویتامین C قارچ را از بین می برد. ضمن این که برای از بین بردن بعضی از آلودگی ها و میکروب های قارچ خوراکی فقط از روش آب پز کردن یا جوشاندن می توان استفاده کرد.

بلانچ کردن یا همان جوشاندن یا آب پز کردن یکی از روش های مهم نگهداری سبزیجات برای مدت طولانی است. بلانچ کردن قارچ به روش زیر است:

قارچ ها را خوب شسته و لکه های سیاه آن را جدا کرده یا پوست بکنید.

قارچ های شسته شده را خرد کرده و در آب سرد بریزید به طوری که در آب غوطه ور شوند و ناخالصی های آنها مثل خاک باقیمانده در قسمت های مختلف آن گرفته شود.

در یک قابلمه با اندازه مناسب آب بریزید و بگذارید به جوش بیاید و مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید و یا یک لیموی تازه کوچک را برش زده و آب آن را به ظرف اضافه کنید تا طعم و رنگ قارچ هایتان حفظ شود.

قارچ ها را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید ۳ دقیقه در آب جوش بپزد.

بعد از ۳ دقیقه قارچ ها را خارج کرده و درون آب سرد بریزید و دوباره این مرحله را تکرار کنید تا به اصطلاح به قارچ ها شوک وارد شود.

نکته قابل توجه این است که تکرار چند باره این مرحله باعث جدا شدن پوست رویی قارچ ها در طول سرد و گرم شدن می شود و قارچ ها به صورت سفید و ضدعفونی شده برای فریز شدن در می آید. همچنین این کار باعث می شود که قارچ ها بعد از فریز شدن، شکل خمیری به خودشان نگیرند.

بعد از اینکه قارچ ها را در آب سرد ریختید بگذارید تا خنک شود و در نهایت قارچ ها را درون آبکش بریزید و بگذارید که آب آنها خشک شود.

حالا قارچ های شما جوشانده شده و می توانید به کمک ظرف درب دار مناسب آنها را در فریزر نگهداری کنید.

 

۳بخارپز کردن قارچ خوراکی

 

روش سوم در آموزش فریز کردن قارچ ها، بخارپز کردن آنهاست. بخارپز کردن قارچ برای حفظ طعم و عطر قارچ بسیار مناسب است. برای این منظور باید به ترتیب زیر عمل کنید:

قارچ ها را شسته و خشک کرده و به اندازه های دلخواه خودتان خرد کنید. باز هم این نکته را متذکر می شویم که نباید از قارچ های سیاه شده و لکه دار برای این کار استفاده کرد و حذف لکه ها از قارچ قبل از بخارپز کردن الزامی است.

یک ظرف با اندازه مناسب را با آب سرد پر کنید و پس از اضافه کردن آبلیمو قارچ ها را به آن اضافه کنید. آبلیمو کمک می کند که رنگ قارچ ها حین بخارپز شدن تیره نشود.

بعد از چند دقیقه قارچ ها را آبکشی کرده و کنار بگذارید تا خشک شود.

حالا قارچ ها را ۳ تا ۵ دقیقه در بخارپز بگذارید تا کاملا پخته شود.

قارچ های بخارپز شده را در ظرف آب سرد بگذارید تا خنک شود و بعد از آبکشی و خشک کردن، آنها را با ظرف درب دار مناسب در فریزر بگذارید.

 

۴تفت دادن قارچ خوراکی

 

نظر بعضی از افراد این است که این روش باعث می شود که عطر و طعم بهتری برای نگهداری طولانی مدت قارچ در حالت فریز شده باقی بماند، البته این موضوع به مقدار ادویه و نوع روغن استفاده شده توسط شما بستگی دارد.

تفت دادن قارچ ها به این صورت است که:

قارچ ها را شسته و خشک کرده و به اندازه دلخواه خودتان خرد کنید.

آنها را برای مدتی در ظرف آب سرد قرار دهید تا ناخالصی آنها گرفته شود.

سپس آنها را آبکشی کرده و بگذارید که خشک شود.

نکته قابل توجه این است که قارچ ها هنگام تفت دادن باید کاملا خشک باشند.

تابه ای مناسب آماده کرده و روی حرارت بگذارید و مقدار کمی روغن یا کره را به آن اضافه کنید تا گرم شود.

سپس چند قطره آبلیمو و مقدار کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید برای طعم دار شدن بهتر قارچ، سیر خرد شده هم به آن اضافه کنید.

قارچ های خرد شده را به روغن اضافه کنید و ۳ تا ۵ دقیقه تفت دهید. در حین تفت خوردن قارچ ها، آن ها را به آرامی هم بزنید تا به طور یکنواخت تفت بخورد و سیاه نشود.

زمانی که احساس کردید قارچ ها به خوبی پخته شده و آب داخلی آن تبخیر شده شعله را خاموش کرده و اجازه دهید قارچ ها کمی سرد شود و بعد از سرد شدن آنها را روی دستمال رولی پهن کنید تا روغن آن گرفته شود. اگر روغن آنها را به خوبی نگیرید باعث خرابی زودرس قارچ ها می شود.

حالا قارچ های خود را در ظرف دربدار مناسب ریخته و در فریزر قرار دهید.

نکاتی درباره روش فریز کردن قارچ خوراکی

  • قارچ فریز شده نسبت به قارچ تازه رنگ تیره تر و بافت نرم تری دارد.
  • طول عمر قارچ در فریز کردن به روش بخارپز بیشتر از زمانی است که از روش سرخ کردن استفاده می کنیم.
  • برای استفاده از قارچ فریز شده می توانید آن را از فریزر خارج کرده و مستقیما به غذا اضافه کنید و یا این که از فریزر خارج کرده و در یخچال قرار دهید تا از حالت انجماد خارج شود.

نگهداری از قارچ خوراکی برای مدت کوتاه

اگر قصد دارید که قارچ های خریداری شده را خیلی زود مصرف کنید بهتر است به روش زیر پیش بروید تا قارچ های سالمتری برای مصرف داشته باشید:

  • اگر قصد مصرف قارچ تازه در عرض چند روز یا نهایتا یک هفته را دارید حتما آنها را زیر آب سرد بشویید و در هوای آزاد خشک کنید؛ البته اگر می خواهید آب اضافه آن سریعتر حذف شود می توانید از دستمال رولی یا حوله هم کمک بگیرید.
  • بعد از خشک شدن قارچ ها برای پاک کردن بعضی از آلودگی ها حتما از برس زبر سبزیجات یا حوله کاغذی استفاده کنید.
  • قارچ را باید از مواد دارای رطوبت و بوی زیاد دور نگه دارید چرا که خیلی زود رطوبت و بوی سایر مواد غذایی را به خودش جلب می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش آنلاین غذای بیرون بر تهیه غذای شیرین پلو