نگهداری برنج پخته شده در فریزر

حداکثر زمان نگهداری برنج پخته شده در فریزر ۶ ماه است، اما توصیه می‌شود که برنج داخل فریز را نهایتاً پس از ۱ تا ۲ ماه مصرف کنید. همان‌طور که در مقاله “اصول نگهداری برنج پخته شده در یخچال” اشاره شد، بهتر است غذا در همان وعده‌ای که برای آن تهیه و پخته شده است مصرف شود. اما به‌هرحال با توجه به شرایط زندگی‌های امروزی خیلی از روزهای امکان آشپزی وجود ندارد و خیلی از روزها داشتن غذای آماده برای گرم کردن و مصرف یک ضرورت محسوب می‌شود.

فریز کردن مانع رشد باکتری می‌شود

فریز کردن مواد غذایی مانع رشد باکتری‌ها می‌شود. از نظر تئوری مواد غذایی را می‌توان تا مدت نامحدودی در فریزر نگهداری کرد و از آن‌ها استفاده کرد. ولی با گذشت زمان، حتی کیفیت مواد غذایی فریزشده نیز تنزل می‌یابد. از این رو، بهتر است مواد غذایی را بیش‌تر مدت مناسب مخصوص خودشان در فریزر نگهداری نکنید. این مدت برای برنج پخته شده ۶ ماه است که البته بهترین زمان برای مصرف پیش از ۲ ماه است.

نکات و اصول نگهداری برنج پخته شده در فریزر

بهتر است تا جایی که امکان دارد سمت نگهداری برنج پخته شده در فریزر نروید، چراکه برنج فریزشده موقع گرم کردن مجدد خرد می‌شود. البته اگر بخواهید از برنج فریزشده در سوپ و یا آش استفاده کنید این مورد مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. برای جلوگیری از خرد شدن برنج فریزشده هنگام گرم کردن، می‌توانید برنج را با حرارت ملایم و بدون استفاده از کفگیر، گرم کنید. توجه داشته باشید که برنج فریزشده نیز مثل هر ماده غذایی دیگری که فریز شده است، برای مصرف حتماً باید به‌طور کامل گرم شود.

گام‌های فریز کردن برنج پخته شده

برای نگهداری برنج پخته شده در فریزر گام‌های زیر را اجرا کنید:

۱) برنج را خنک کنید.

برای اینکه برنج برای فریز کردن آماده شود لازم است ابتدا به‌مدت ۱ تا نهایتاً ۲ ساعت در محیط خنک شود و سپس آن را در ظرف مناسب در یخچال قرار دهید تا در دمای زیر ۴ درجه کاملاً سرد شود. دلیل این کار این است برنج پخته شده رطوبت بالایی دارد و مواد غذایی باید برای فریز کردن خشک باشند.

۲) برنج را برای نگهداری در فریزر بسته‌بندی کنید.

برنج را در اندازه‌های مناسب برای وعده‌های مختلف گرم کردن در ظرف‌های مخصوص نگهداری در فریزر قرار دهید. ظروف مناسب برای بسته‌بندي مواد غذایی در فریزر پلاستيکي، فلزي يا شيشه‌اي هستند. البته این ظروف شیشه‌ای خاص هستند، چراکه ظروف شيشه‌اي معمولي در دماي فريزر مي‌شکنند. مي‌توان از کيسه‌هاي نايلوني نیز براي نگهداری مواد غذایی در فریزر استفاده کرد. استفاده از کيسه‌های نایلونی به‌علت در دسترس بودن و جای کمی که در فریزر می‌گیرند بسیار رایج و متداول است، نکته مهم این است که برای این کار بايد از کیسه‌های نایلونی محکم استفاده کنید تا در مقابل نشتي، سرمای زیاد و پاره شدن مقاوم باشند. چون در غیرانصورت ممکن است مواد غذایی از آن‌ها خارج و با مواد غذايي ديگر مخلوط شوند.

۳) تاریخ فریز کردن را روی بسته‌ها درج کنید.

یک برچسب روی هر بسته بچسبانید و نام ماده غذایی درون آن و تاريخ فریز کردن را روي آن بنویسید. دلیل این کار این است که هم با نگاه اول محتویات بسته را تشخصی دهید و حواستان به مدت ماندگاری ماده غذایی در فریزر باشد.

۴) بسته‌ها را به‌صورت مناسب در فریزر قرار دهید و دمای آن را تنظیم کنید.

دماي ۱۸- درجه سانتی‌گراد بهترين دما براي فريزر است. تغيير در دماي فريزر می‌تواند باعث خراب شدن مواد غذايي شود. از این رو باید همواره دمای فریزر را چک کنید و آن را در محدوده مناسب نگه دارید. بلافاصله پس از اینکه بسته‌های برنج را آماده کردید بايد آن‌ها را در فريزر قرار دهید. توجه داشته باشید که تعداد زیاد بسته‌ها در فریزر و انباشتن آن‌ها روی هم جریان هوا بین بسته‌ها را دشوار می‌کند و باعث می‌شود بعضی بسته‌ها به‌خوبي منجمد و فریز نشوند، همچنین ممکن است باعث افزايش دمای فريزر و خراب شدن مواد غذایی داخل فریزر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش آنلاین غذای بیرون بر تهیه غذای شیرین پلو