علائم آلرژی به روغن کنجد را بشناسید

اگر روغن کنجد را به‌صورت مکمل غذایی مصرف می‌کنید و متوجه واکنش‌های منفی بدنتان شده‌اید، مصرف آن را متوقف کنید و پزشک خود را در جریان بگذارید. اتحادیه اروپا کنجد را جزو مواد غذایی با آلرژی‌زایی بالا دسته‌بندی کرده است. علائم آلرژی به روغن کنجد به این بستگی دارند که روغن کنجد را خورده‌اید و یا آن را بر روی پوست خود استفاده کرده‌اید. تمام علائم را به پزشک خود اطلاع دهید.

 

علائم تنفسی

با مصرف روغن کنجد ممکن دچار عوارض تنفسی ناشی از آلرژی شوید. علائمی شبیه به آسم از نشانه‌های آلرژی به کنجد است که می‌تواند دقایقی پس از مصرف روغن کنجد عارض شود. این علائم شامل مشکل در تنفس، تنگی نفس، خس‌خس سینه، سفره و احساس فشار و سوزش در قفسه سینه می‌شوند. همچنین ممکن است دچار گرفتگی در سینوس‌ها شوید که می‌تواند به سردردهای سینوسی، آبریزش بینی و فشارهای سینوسی منجر شود. اگر در تنفس دچار مشکل شدید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

 

علائم قلبی عروقی و گوارشی

خوردن روغن کنجد در صورتی که به آن آلرژی داشته باشید می‌تواند علاوه بر علائم تنفسی منجر به ظهور علائم قلبی عروقی و گوارشی نیز بشود. حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دل‌درد، نفخ و دل‌پیچه نشانه‌های معمول واکنش آلرژیک هستند. این علائم به‌علت تولید زیاد هیستامین در روده باریک که منجر به التهاب و تورم می‌شود بروز می‌کنند. علائم قلبی عروقی می‌تواند شامل سرگیجه و منگی، افت فشار خون و ضربان نامنظم قلب شوند.این علائم می‌توانند نشانه‌های آنافیلاکسی باشند و باید سریعاً به پزشک گزارش شوند.

 

درماتیت تماسی آلرژیک

درماتیت تماسی آلرژیک یک شرایط پوستی آلرژیک است که ممکن است در صورت تماس مستقیم روغن کنجد با پوست رخ دهد. اگر از روغن کنجد بر روی پوست خود استفاده می‌کنید و متوجه قرمزی، سوزش و التهاب پوستتان شدید، استفاده از روغن را متوقف کنید. این علائم موضعی هستند و فقط در نقاطی که در معرض تماس با روغن کنجد بوده‌اند ظاهر می‌شوند. تاول‌هایی روی پوست ظاهر خواهند شد که در صورتی که خارش آن‌ها، ممکن است در بدن پخش شوند. برای مراقبت، قسمتی از پوست را که دچار مشکل شده با آب و صابون بشویید و از هیدروکورتیزون استفاده کنید.

 

مراقبت

مؤثرترین مراقبت، تشخیص آلرژی به روغن کنجد توسط پزشک و اجتناب از مواجهه با عامل آلرژی‌زا است. روغن کنجد در حلوا ارده و بعضی شیرینی‌ها و دسرها استفاده می‌شود، پیش از مصرف مواد غذایی حتماً برچسب‌های محصول را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که محصول حاوی مواد آلرژی‌زا نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش آنلاین غذای بیرون بر تهیه غذای شیرین پلو