چند نکته برای خرید سیب زمینی خوب و سالم

سیب زمینی جزو لاینفک بسیاری از غذاهاست. سیب زمینی به شکل سرخ کرده، آب پز، کبابی و یا سوخاری مصرف می‌شود. با توجه به اهمیت سیب زمینی در غذاهای مختلف، بهتر است با نحوه انتخاب و خرید سیب زمینی سالم و مناسب آشنا شوید. در ادامه با نحوه تشخیص سیب زمینی سالم آشنا خواهید شد.

 

۱) برای تشخیص سفت بودن سیب زمینی آن را با انگشت خود فشار دهید.

سیب زمینی باید سفت باشد و نباید وقتی آن را با انگشت خود فشار می‌دهید فرو برود. نرم شدن سیب زمینی نشانه شروع فرآیند خراب شدن آن است. اگر سیب زمینی که در خانه دارید نرم شده بهتر است سریعاً آن را مصرف کنید. از خرید سیب زمینی نرم‌شده از فروشگاه خودداری کنید مگر در صورتی که قصد داشته باشید سریعاً آن را مصرف کنید.

 

۲) سیب زمینی را از نظر وجود خراش و بریدگی‌ها مورد بررسی قرار دهید.

بریدگی روی پوست سیب زمینی می‌تواند باعث فساد و خراب شدن آن بشود. بریدگی‌ها همچنین می‌توانند محلی برای ورود باکتری‌ها و گل و لای به داخل سیب زمینی باشند. موقع خرید سیب زمینی، همه جای آن را کاملاً مورد بررسی قرار دهید تا بریدگی روی پوست آن وجود نداشته باشد.

در صورتی که سیب زمینی خراش‌های کوچکی روی پوست خود داشته باشد می‌توانید با جدا کردن قسمت‌های اطراف خراش‌ها بقیه سیب زمینی را مصرف کنید. اما توجه داشته باشید که با خرید سیب زمینی با پوست سالم، دیگر نیازی به دور ریختن قسمت‌هایی از آن نخواهید داشت و این از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

 

۳) قبل از خرید سیب زمینی آن را بو کنید.

از آنجایی که سیب زمینی داخل خاک رشد می‌کند، سیب زمینی تازه باید کمی بوی خاک بدهد. البته نباید پوست آن خیلی گلی و خاکی باشد.

 

۴) فقط در صورتی سیب زمینی جوانه زده بخرید که سریعاً قصد مصرفش را داشته باشید.

اگر روی سیب زمینی چشم‌هایی روییده باشد یعنی در حال جوانه زدن است. فقط در صورتی سیب زمینی جوانه زده بخرید که قصد مصرف آن را در یک تا دو روز آینده را داشته باشید. قبل از مصرف و پختن سیب زمینی لازم است که با یک قاشق یا چاقو قسمت‌های جوانه زده را به طور کامل و از سطح و عمق سیب زمینی جدا کنید.

 

۵) از خرید سیب زمینی چروکیده خودداری کنید.

چین و چروک روی سیب زمینی می‌تواند نشانه حمل‌و‌نقل نامناسب، از دست دادن رطوبت و یا نگهداری در محل خیلی گرم باشد. حتماً توجه داشته باشید که سیب زمینی باید هموار و برآمده باشد.

 

۶) از خرید سیب زمینی با پوست سبز خودداری کنید.

سیب زمینی زیر زمین رشد می‌کند. اگر قسمتی از سیب زمینی بیرون از خاک قرار بگیرد، برای محافظت از خود در مقابل جانوران یک ترکیب شیمیایی به اسم سولانین ترشح می‌کند. سولانین باعث می‌شود سیب زمینی مزه نامطبوع و تلخ پیدا کند. سولانین اگر در اندازه زیاد مصرف شود می‌تواند منجر به اختلالات گوارشی، اسهال و توهم می‌شود.

می‌توانید سیب زمینی با لایه نازک سبز رنگ را پس از جدا کردن این لایه مصرف کنید، اما توجه داشته باشید که با خرید سیب زمینی با رنگ طبیعی، دیگر نیازی به دور ریختن قسمت‌هایی از آن نخواهید داشت و این از نظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

 

۷) از خرید سیب زمینی با لکه‌های تیره و یا کبودی روی پوست خودداری کنید.

این کبودی‌ها ممکن است به علت حمل نامناسب باشند، اما این احتمال نیز وجود دارد که ناشی از عفونت قارچی باشند. قسمت‌های کبود سیب زمینی باید قبل از مصرف دور انداخته شوند. لذا بهتر است هنگام خرید سیب زمینی، آن را بررسی و از خریدن سیب زمینی اینچنینی خودداری کنید.

برای آشنایی با نحوه نگهداری و ذخیره سیب زمینی، مطلب “چند نکته کاربردی برای ذخیره و نگهداری سیب زمینی” را مطالعه کنید.

تهیه غذا و کترینگ شیرین پلو همواره سعی دارد تا تمام این موارد را در تهیه و نگه‌داری مواد اولیه بکار گیرد و مواد غذایی با بهترین کیفیت را تهیه کند. شیرین پلو سلامتی غذایی را اولویت خود در تهیه و تولید غذای ایرانی دانسته و سلامت مشتری را اصلی‌ترین رکن ارزش‌های تجاری خود می‌داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش آنلاین غذای بیرون بر تهیه غذای شیرین پلو